Jak správně fotografovat?

Na této stránce bych Vám chtěl přiblížit jak správně fotografovat, kde se vyvarovat chyb, čemu předcházet a jak využít maximum třeba i z jednoduchého kompaktního fotoaparátu. Určitě řada z Vás si koupila digitální fotoaparát (levnější či dražší) a neví, jak dělat pěkné snímky nebo si myslí, že ví a potom mažou jednu fotku za druhou a většinou zcela zbytečně.

Na webu je mnoho stránek, které se zabývají problematikou fotografování a bylo by zbytečné, kdybych dělal znovu už vytvořenou věc, proto jsem téměř kompletně stáhnul tento "návod" ze stránek www.digineff.cz/jaknato/jaknato.html . Mnoho z Vás je jistě připojena přes modem a pravděpodobně by se Vám nechtělo dlouho stahovat stránku po stránce, a tak jsem to zpracoval do offline verze, takže aniž byste platili můžete si v klidu všechno přečíst a vyzkoušet.

Někdo bude možná namítat, že jsem to ukradl. Ano,  má ten dotyčný jistě pravdu, ale účel tohoto je abyste uměli fotit a s tímto cílem tohle vytvářel i Ondřej Neff, kterému se tímto omlouvám. Na jeho stránkách naleznete spoustu dalších postřehů jak digitálně fotografovat, jak upravovat, tisknout digi fotografie...

 

Jedna z nejdůležitějších zásad fotografování: Kompozice

 

Kompozice nebo-li skladba obrazu (fotografie). Pokusím se vystihnout základní chyby v kompozici, které většina lidí dělá, protože ve výše uvedeném článku to trošku chybí jako celek. Tím mám na mysli, že problematika je tak důležitá, že se prolíná všemi tématy a nikde problém kompozice není vcelku. Proto se pokusím vysvětlit "po lopatě" to nejzásadnější.

 

1) "Zlatý řez" fotografie

Co je to Zlatý řez nebo dělení fotografie podle zlatého řezu? Když jsi představíme fotografovanou scénu

a rozdělíme ji podle obrázku níže na třetiny v horizontálním a vertikálním směru, pak ty přímky, které nám

dělí obraz se nazývají "zlaté řezy" obrazu (v místě domečku je pro praváky hlavní "zlatý řez"). U fotografií,

které jsou stavěny na výšku platí to samé. Do těchto míst bychom měli komponovat předměty, které fotíme.

V mnoha případech pravidlo "zlatého řezu" je zcela popíráno a přitom fotografie jsou krásné,

ale buďte si jisti, že "zlatým řezem" nic nezkazíte! Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladech:

 

       

    Domeček je umístěn ve "zlatém řezu".

   Všimněte si, že horizont je také ve "zlatém řezu" fotografie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   

špatně - objekt je přesně             špatně - objekt je uprostřed        správně - objekt je ve "zlatém

uprostřed a je moc malý.               a není celý. Je důležitější            řezu" a je dostatečně velký

Všude kolem je mnoho                   alej nebo objekt?                        i když není celý, ale v tomto           

neúčinného prostoru.                                                                      případě to není důležité.

 

 

       

špatně - kostelní věž je uprostřed.   špatně - kostelní věž je až příliš   správně - ve "zlatém řezu" je

                                                     u kraje snímku.                             kostelní věž i horizont.

 

2) Střed fotografie

Na každém digitálním fotoaparátu se při ostření a měření expozice zobrazí malý obdélníček nebo čtvereček. Někdy se objeví vlevo/vpravo, nahoře/dole atd..., ale pro neznalého fotografa je nejhorší, když se objeví uprostřed displeje.

Dotyčný si pak myslí, že do tohoto místa musí být umístěn i fotografovaný objekt - to je však

NEJVĚTŠÍ CHYBA v kompozici! Fotoaparát pouze naměří vzdálenost a dopadající světlo na předmět,

který fotíme ;-), neznamená to, že se i v tomto místě musí nalézat fotografovaný objekt!!! (tím se rozumí: osoba, budova, strom, hora...)

Pozn.: pokud fotíte symetrický objekt (zámek, kostel atd.) tak se tohoto pravidla striktně držet nemusíte. Pravě naopak při fotografování tří, pěti osob, domů, stromů, které jsou v jedné linii a blízko tzn., že jich bude "plná fotka", klidně je umístěte na střed snímku.

 

                                   

                        špatně - kostelní věž je příliš malá         správně - kolonáda zaujímá velkou

                    a vůbec nevyplňuje fotografii                část fotografie, sama je symetrická,

                                                                               a tak ji "vyplňuje"

 

 

 

 

3) "Zlatý řez" vlevo nebo vpravo?

Fotografovaný objekt by neměl "opouštět" obraz. To znamená, že objekt nevyjíždí,

neodchází, a také pohled osoby by měl směřovat do větši části fotografie. Jednoznačné

to je na příkladech; i když jsou oba cyklisti na snímcích

ve "zlatém řezu", první obrázek působí naprosto nepřirozeně:

 

            

 špatně - cyklista opouští obraz      správně - cyklista vjíždí do obrazu   správně - lyžařka letí do záběru

 

                                                                                                                                    

4) Horizont

Také umístění horizontu na fotografii je velmi důležité. Jde o stejný případ jako u "zlatého řezu".

Opět musíme dbát na to, aby horizont nedělil fotografii na dvě půlky.

Znovu se podívejte na příklad:

 

       

správně - autor si všiml pěkných        špatně - horizont dělí fotografii     správně - horizont je ve "zlatém

 mraků, a proto posunul horizont        přesně na dvě půlky                        řezu" nahoře. Obloha je v tomto

dolů (do "zlatého řezu") a nechal                                                            případě nezajímavá, zato Mikulov

vyniknout mraky                                                                                    je krásný.

 

5) Pozor na rušivé prvky v pozadí!

Při fotografování si dávejte pozor, aby v pozadí nebo v popředí nebyly rušivé prvky. Často stačí změnit úhel

záběru a vše je vyřešeno. Většinou to bývají člověkem vytvořené objekty jako komíny, antény,

stožáry, rezavé pouliční lampy nebo v popředí kousek jiného předmětu nebo osoba, která nemá s dějem

na fotografii nic společného. První dva případy jsou až trochu nereálné:

 

                                                           

                                    špatně - osobě z hlavy roste        správně - stačilo udělat jeden   

                                    pouliční lampa                            krok doprava a je to hned lepší

 

                                   

                        špatně - do záběru se dostala                    špatně - strom mi vyrůstá z hlavy.

                        osoba, se kterou fotograf nepočítal           Opět by stačilo, aby fotograf udělal

                        a zkazila dojem ze snímku                         krok vlevo či vpravo

 

 

6) Ostré popředí nebo pozadí?

Předmět nebo osobu, kterou chceme na fotografii "vypíchnout" musíme vyfotit dokonale ostře!

V drtivé většině případů se setkáváme s ostrým popředím, avšak jsou situace, kdy je pozadí ostré

a popředí záměrně rozostřené.

 

                                   

                        rozostřené popředí                                  rozostřené pozadí

 

 

 

7) Kompozice dvou objektů

V této kapitole si ukážeme nejčastější skladbu dvou předmětů na fotografii. Můžeme je rozložit

ve směru horizontálním, vertikálním a diagonálním (úhlopříčně).

 

       

 

                       

Horizontální rozložení objektů                vertikální rozložení                    diagonální rozložení          

 

Nejtypičtější chyby v umístění dvou rovnocenných figur (osoba, strom, zvíře, objekt...) v obraze:

 

       

špatně - osoby se dívají mimo            správně - máme přehled o situaci     špatně - sloup dělí snímek

obraz. Nevíme co je před nimi.           na fotografii                                na dvě půlky a je rušivým

                                                                                                          prvkem. Strom v pozadí   

                                                                                                          mi "vyrůstá" z hlavy.

 

 

8) "Rámování" snímku a zdobné prvky

Někdy velmi příjemně působí, když fotografii "zarámujeme" větví, okenním rámem nebo

 ozdobíme jiným prvkem v popředí.

 

       

 

 

Doufám, že mé snažení k něčemu bylo, je a bude! Kdyby ještě něco nebylo někomu jasné,

tak napište svůj dotaz níže a pokud bude v mé moci odpovědět na Vaši otázku,

tak Vám určitě poradím :-))

Made by Figi 2004©